Om 7:00 uur verlieten we de haven van IJmuiden. Ons doel
voor vandaag was Zeebrugge. Een afstand van 85 Nm. Het beloofde een mooie dag
te worden. De zon scheen en de wind was NW-3. Al zeilend bij Zandvoort bleek
dat we weinig vorderingen maakte door de matige windkracht en besloten we om de
motor bij te zetten. Ter hoogte van Scheveningen draaide de wind naar ZW-3 en
kregen we die pal op de kop, zodat we de fok maar inrolden. Bij de Maasgeul
aangekomen probeerden we ver buiten de aanbevolen route voor de pleziervaart de
Maasmond over te steken, voor ons de kortste route naar Zeebrugge, maar werden we
prompt via de marifoon door Maasmond op kanaal 3 opgeroepen wat we van plan
waren en waarom we de aanbevolen oversteek voor de pleziervaart niet namen. Na
aangegeven te hebben dat we ver van zee kwamen en derhalve de kortste weg
wilden nemen naar Zeebrugge, werden we doorgeschakeld naar kanaal 2 van het
loodswezen, omdat we in hun sector voeren, die ons verder op de hoogte hield
van het binnenkomend- en uitgaand Scheepvaartverkeer en ons verder een goede
reis wenste. We voeren dwars door de Rede van Rotterdam en toen we ter hoogte
van de Roompot voeren, kwam er plots een Rib van een Douaneboot, genaamd de
Zeearend, met 4 personen op onze boot af, die vroegen of ze aan boord mochten
komen voor een controle. Als je nee zegt dan komen ze toch, dus je wordt gewoon
geënterd. Een marechaussee en een douanebeambte stapten van de Rib over op
onze boot, wat met de zeegang nog niet gemakkelijk was. Na driekwartier, toen
alle papieren, bakskisten, kastjes en zelfs de diesel waren gecontroleerd,
stapten ze, nadat alles was wel bevonden, weer over naar hun Rib, waarbij ze
aangaven dat we alles prima in orde hadden, onze boot in een puinhoop achterlatend
Om 18:00 passeerden we Walcheren en staken we de Westerschelde over, waar we
ca. 5 Nm voor Zeebrugge nog voor drie vrachtschepen moesten wachten, alvorens
we de vaargeul konden oversteken. Om 21:15 uur meerden we af in de jachthaven
van Zeebrugge. Het tij (tweemaal stroom tegen en éénmaal mee) was ons niet
gunstig gezind vandaag, want we hadden 98 Nm op het log staan en in feite 13 Nm
meer over het water gevaren dan de werkelijke afstand van 85 Nm over de grond.
We waren behoorlijk vermoeid, vanwege de afstand, tegenwind en forse zeegang op
de kop van onze boot. Morgen doen we het wat rustiger aan en staat Duinkerken
op de planning, een afstand van 40 Nm.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten