zondag 30 juni 2013

Naar Nieuwpoort


Gisteravond maakten we nog in de avondzon een wandeling langs de boulevard, waar we een prachtig uitzicht hadden op Dover Castle, gelegen op de hoge krijtrotsen van Dover. Vanochtend verlieten we het Granville dock in Dover om half acht 's morgens. De zon scheen en er stond een zwakke tot matige wind uit het zuidwesten. Het was er erg druk met ferry's en vrachtvaart. We voeren de haven uit op motor en grootzeil na ons eerst weer netjes gemeld te hebben voor permissie om de haven te verlaten. Bij de westwaartsgaande straat aangekomen om half negen konden we mooi tussen een stel vrachtschepen oversteken. Twee gingen voor en twee achter ons langs. Langzaam zagen we de fraaie witte krijtrotsen van Dover achter de horizon verdwijnen. Het zicht was goed. Heel wat anders dan de laatste keer in 2009 toen we opeens via AIS een vrachtschip ontwaarde in een mistwolk en wij er even later zelf ook in zaten. Om negen uur trok de wind aan en konden we zeilen en met ruim 6 knopen voeren richting Duinkerken, waar de geul naar Nieuwpoort begint. Het beloofde weer een lange dag te worden, want we hadden weer meer tegenstroom dan meestroom. Het tij loopt momenteel ongunstig. Met meestroom zouden we of 's nachts moeten vertrekken of aankomen. Daar hadden we natuurlijk geen zin in. Toen we bij de oostwaartsgaande straat aankwamen, werd het pas echt spannend. Twee tankers zaten op ramkoers. Na de eerste te hebben opgeroepen gaf deze aan dat hij zijn koers zou verleggen en wij voor hem langs konden varen. De tweede tanker, die we opriepen reageerde niet, maar wel de Franse VTS (Vessel Traphic Services), die ons opriep met de vraag wat onze positie en bedoeling was. Nadat we hadden aangegeven dat we op ramkoers lagen met tanker Bro Anna en niet konden vaststellen of we nog voor of er achter langs zouden moeten varen, nam de Franse VTS contact op met de tanker Bro Anna, die met het antwoord kwam ook achter ons langs te gaan. En zo voeren de twee tankers met een snelheid van 18 knopen pal achter ons langs. Je moet er dan maar op vertrouwen dat ze dat ook doen, want een halve mijl afstand is niks bij dat soort zeeschepen. Na de straat overgestoken te zijn, zeilden we door de rede van Duinkerken en maakte een tanker zich los van zijn anker en voer op ons af, maar draaide later bij op weg naar Duinkerken. Inmiddels waren de krijtrotsen van Dover achter de horizon verdwenen, maar Cap Gris Nez, waar we op de heenreis langs kwamen, was vaag in de heiïgheid te zien. De stroom ging juist weer naar het westen lopen. Opnieuw het rondje maken? - speelde even door onze hoofden. Om half drie passeerden we de haven van Duinkerken, die we vijf weken geleden op de heenweg aanliepen. Het was druk met watersport op de zondagmiddag. De wind trok aan naar ZW-4/5 en zeilden we voor de wind verder naar Nieuwpoort waar we om 18:00 uur aankwamen. Op het log stond 64 Nm, terwijl de afstand over de grond 55 Nm was en we dus vandaag ook 9 Nm meer hebben gevaren. Ook morgen loopt het tij overdag grotendeels tegen als we naar de Roompot gaan, een afstand van 47 Nm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten