![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWLjPLzR-VoueiOJ8es97x8unUynqxAjuOF5Pu9oHHuu7umcnWmIksbKuWq7FQtJa3tbcwUj9jGDyTvjQ2ZEIzuKf2Dk8TgpI_37YUy2vNnIivk8YpI05oZzHwBEXMtJzitR9pE37EGMM/s200/IMG_6127.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiy9J51M_VM7Y1EPo4f1bsjMm0lgbDgKdRLASUxPFDQu1KI9Zpu11eFj5-xj0DmNGCpxgmef5aaop0DbAEDc5RAfLQuVWU59Ob7-3X50z_4V9UTN7w-mrFRljo9tzSLzp_NAifD0WLrkJQ/s200/IMG_6135.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcRQbIVuV2uOsyoqhN570-VZUTrsQPxQDHHepaT_8DOKkXQDnf_n6sDfQEIHe0wQCSlPK-Bc8RaYrwnmxSBESabwAxpynwH6hwJTp7cueMgmdjSW0-6Iq6xY67WV3MF-fhLWxphK6Raug/s200/IMG_6168.jpg)
Vanochtend weer vroeg uit de veren na een hobbelige nacht achter de ankerboei van Braye
Harbour, vanwege de swell van de Atlantische Oceaan, die voortdurend de open
haven in rolt. De zon scheen al vrolijk en het weer zag er goed uit. Wordt het
dan toch nog zomer? Alleen de wind
ontbrak, die was zwak en veranderlijk. Heel wat anders dan de laatste keer in
2009 toen we hier overstaken naar Portland Bill en we in een dichte mist
terecht kwamen. Samen met een Engels jacht zijn we toen Het Kanaal en de drukke
scheepvaartstraat overgestoken. Op AIS en radar zagen we de zeeschepen voor en
achter ons langs varen. De Engelsman ging daarna naar Poole. Maar vandaag was
het prima weer, uitgezonderd dan de wind. Op grootzeil en motor verlieten we
Braye Harbour van Alderney om kwart over zeven. Drie Engelse jachten gingen ook
dezelfde kant uit. Om tien uur bereikten we de oostwaarts gaande straat. Vijf
vrachtschepen kwamen we tegen, waarvan er twee voor en drie achter ons langs
gingen. Midden op Het Kanaal was de windkracht 1 Bft en dat maak je ook niet
vaak mee. Jammer alleen dat we niet konden zeilen en dat we weer veel diesel
aan het verstoken waren. Door de marifoon hoorden we een "pan pan
pan" noodoproep van Solent Coastguard, dat een jacht betrof met een
rokende motor, waarbij Solent Coastguard het advies aan het jacht gaf om de
dinghy middels een lijn alvast buitenboord te zetten. Even later een oproep of
elk schip wil uitkijken naar een boot met een dinghy en drie mensen aan boord.
Dat klonk niet goed. Weer later bij een bericht van Solent Coastguard bleek dat
het jacht zelfstandig weer zijn weg kon vervolgen naar Cherbourg, maar moest
zich wel elk half uur melden voor een update. Bij de westwaarts gaande straat
was het niet druk. Slechts twee zeeschepen waar we op moesten letten, waarvan
er één voor en de ander achter ons langs ging. Om drie uur kwamen we in buurt
van Wight en besloten we om te gaan zeilen, zodat we niet te vroeg bij The
Needles aankwamen in verband met de stroom, die pas na 7:00 uur 's avonds zou
gaan meelopen. De wind was 2-3 Bft, maar we zeilden toch nog met 5 knopen over
het water en 6 knopen over de grond want we hadden de stroom enigszins mee. En
kwamen we te vroeg aan bij The Needles, de westelijke aanlooppunt van The Solent,
het water tussen het vasteland en Wight. We zeilden voor de wind met 4,5 knoop
langs The Needles, maar kwamen slechts een halve knoop vooruit. Na de motor te
hebben bijgezet voeren we met 2 knopen over de grond door het kolkende water langs
The Needles en Alum Bay, waar we een fantastisch zicht op hadden, de Solent in. Vanaf windkracht 6 en
westelijke winden is deze passage zeer gevaarlijk vanwege allerlei grondzeeën.
Even later passeerden we Hurst Castle en Fort Albert. De pont, de Wightlink
vertrok net uit Yarmouth en die van Lymington kwam net aan, maar beiden weken
netjes voor ons uit. Om half negen ’s avonds kwamen we in Cowes aan, waar we
aan een steiger afmeerden. Het was er niet druk, maar er lagen wel veel
Nederlanders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten