maandag 17 juni 2013

Reparatiedag, Solitaire du Figaro en Marinevaartuig in Roscoff



Na ons onvrijwillige droogvalavontuur van afgelopen nacht en apparatuur, die ons in de steek liet, zaten we er aardig doorheen. We hadden die nacht dan ook maar vier uur geslapen en daarna lagen we ongemakkelijk scheef in onze boot. Maar na tien uur slaap van vannacht, waren we vanochtend weer helemaal uitgerust. Na een heerlijke warme douche op onze boot waren we er klaar voor om alle zaken eens op een rijtje te zetten. Ons oorspronkelijk plan om naar Perros Guirec te gaan, hebben we laten varen. We waren gisteren te moe en ook omdat de aanloop geheel droog valt bij eb, zodat vandaag pas bij een half uur voor hoog water deze haven aan te lopen was. Weer zo een kritisch tijdstip, waar we even geen zin in hadden. Naar Morlaix was ook al lastig om er binnen en er weer uit te komen, vanwege een vrij lange droogvallende aanloop met maar drie keer een mogelijkheid voor een sluispassage. Dus bleven we in Roscoff op onze boot om de problemen van de Raymarine kaartplotter en de niet functionerende Autopilot controller onder handen te nemen. Ook het heklicht was defect, omdat een stootwil, die we achter op de hekstoel hadden opgehangen, in de heftige golven van Rade de Brest kennelijk de gehele buitenkant van het heklicht had weggeslagen, inclusief het lampje dat er in zat. Na wat hints op het internet konden we de plotter middels een speciale functietoets op fabrieksniveau resetten en tot onze verbazing startte de plotter weer op. Wel was het complete geheugen gewist, dus alle routes, waypoints en overige instellingen waren verdwenen. Maar de plotter deed het weer en gelukkig hadden we een backup van alle routes en waypoints op onze laptop staan. Nadat alle functies weer goed ingesteld waren, werkte alles weer naar behoren, inclusief AIS en radaroverlay. Dat smaakte naar meer, zodat we ook de autopilot controller onder handen namen. Het was lastig om bij de aansluiting van de kabels te komen, maar uiteindelijk lukte dat. Na deze gemonteerd en ingespoten te hebben met contactspray, begon de unit spontaan weer te werken met wel af en toe als protest een beep. Daarna moesten we de watertanks nog vullen en kwam er een Engelsman, een oud RAF-militair, naar ons toe, die vroeg of hij onze waterslang mocht gebruiken, want zijn slang had niet het juiste koppelstuk voor de wateraansluiting van de jachthaven in Roscoff. Uiteraard konden wij dit natuurlijk niet weigeren. Na het terugbrengen van de slang kwam hij met zijn echtgenote bij ons aan boord voor een kop koffie en gaven ze ons het advies om naar St. Cast te gaan, een plaats in de buurt van Dahouet, waar we in 2009 al zijn geweest. In St Cast is er een nieuwe marina en de omgeving zou schitterend zijn volgens hen. Dit willen dan ook maar eens bekijken. ’s Middags bekeken we de festiviteiten van Solitaire du Figaro, een Franse solowedstrijd, die in een aantal etappes wordt afgelegd. De laatste etappe vind plaats a.s. donderdag naar Dieppe. In de haven lag ook een Frans Marineschip, genaamd P676 Flamant, met als thuisbasis Cherbourg, die ter gelegenheid van deze regatta te bezoeken was en werden we door een Marineofficier persoonlijk begeleid, die als enige redelijk de Engelse taal machtig was. In het Frans kunnen wij ons wel verstaanbaar maken, maar niet als het een technisch Frans geratel wordt. Na dit fraaie bezoek, met de indrukwekkende motorruimte, kwamen we nog langs een aantal interessante stands en een watersportwinkel, waar we een mooi passend heklicht hebben gekocht, zodat dit ook weer is gerepareerd. Een fraaie dag vergeleken met gisteren, ondanks dat het weer niet al te best was met haar regelmatige regenbuien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten