![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtgXSqli13kUTRsA80yfar2D6SwbORCom3C4dV63H97MP6e6VWBPYkXrQ1UTvTUEMaLFn56A__svbaE1VgEm5SFa1bfTIykRRFDLX85aNZtf0bJlhsPBwZqj8Q8nIHGJfTyi_UFvXXnRo/s200/IMG_6239.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMzM2w87I9rI8d0CseT8g_2h8wd2fnfb18NqPlxf5or6dnn0m1AtbPx0czAh8lj9y_WvS3MW8IRfDXDSzYwW-wqDuxQ5kZFucxup2t_we6FOuVEpc3lpd5Lmd86TOlapXRBUCiK2R_O2Q/s200/IMG_6274-2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTDXeMq3z-y6hJZ1bKGmO6as0tHBQAhs_ZNTMuB_5WFiSwUVLfXuFLEMze3IgF-QD__fTH_FlPptEOIyaXA-7amUx9VBO5SOXVg72gbitnZGcS7EUs_GfvWU6JVq0Qz63LNcDaEDjdwdI/s200/IMG_6280-2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEietsRiZDxu_M30sJstAXn-77-Afh0-Obbx4wX3l4M-BGpATDrfNXduGb3pizaDDLl1vlVN7fVkc74L7Y0wfGKp5JclDEvQKWzbirgafrSjWriRZq8oJINXyU4LGZ5b2gmPAgAe8RLc3rE/s200/IMG_6285.jpg)
Vandaag ook weer vroeg uit de veren. De stroom laat je niet met rust. Om half zeven Nederlandse tijd vertrokken
we uit Portsmouth richting Eastbourne, een afstand van 61 Nm, samen met een Australisch jacht, dat echter met een
westelijke koers de Solent invoer. De eigenaar had het zeiljacht, een Oyster
45, in Ipswich gekocht en was tijdens het invaren de Engelse en Franse kust aan
het bekijken. Wij hadden hem ook al op de heenreis in Dieppe en eergisteren in
Cowes gezien. Daarna zou hij het jacht overzeilen naar Australie. Ook kwamen we
weer de Belgen tegen met hun Spirit 36, waar we in St. Cast naast lagen. De
vierkoppige bemanning was met de forse wind toen wij in St. Helier verwaaid
lagen, vertrokken naar Cherbourg, maar met de NW-6/7 was dat niet te doen en
zijn ze weer terug naar St. Malo gegaan, waar ze voor St. Cast al waren
geweest. Daarna waren ze in één keer naar Portsmouth gezeild en hadden door de
Race of Alderney bij Cap de la Hague 12 knopen over de grond gemaakt. Ze gingen
morgen ook naar Eastbourne of misschien wel rechtstreeks naar Nieuwpoort, want
ze moesten aankomend weekend weer thuis zijn. Ze wilden initieel naar Ierland,
maar dat konden ze in deze vakantie van drie weken niet halen vanwege het
slechte weer. Om half negen bereikten we smalle doorgang bij Selsey Bill, afgebakend
door een rode en een groene ton. Dit keer begonnen we met een prima wind, NW-4,
die even later naar N-4 draaide, zodat we met half tot aan de wind met 7 knopen
over het water liepen richting Beachy Head, de hoogste krijtrots van Engeland
tussen Brighton en Eastbourne. Jammer alleen dat de zon nog niet wilde
doorkomen, waardoor het behoorlijk fris was. Even later nam de wind af en
zeilden we nog maar met een krappe 5 knopen over het water. Weer even later om
half tien verdween de wind en moesten we de motor weer bijzetten. Als troost
begon de zon te schijnen en werd het wat minder fris. Om half twee was de wind
naar ZW-3/4 gedraaid. konden we weer zeilen en passeerden we een uur later de
fraaie krijtrotsen van Beachy Head met de vuurtoren aan de voet ervan. Een van
de laatste keren dat we op Beachy Head waren met de "Hop on Hop off"
bus vanuit Eastbourne, was er dikke mist onder de krijtrotsen op zee en bovenop
liepen we in de zon en keken we boven de wolken uit, hetgeen een bijzondere
ervaring was. Om half vier kwamen we bij de Eastbourne aan en konden we nog net
mee in de overvolle sluis naar Souvereign Harbour, de zeer luxe jachthaven van
Eastbourne, waar we van de havenmeester een mooie box kregen toegewezen. We
bekijken nog wat we morgen gaan doen. Morgen is er motregen voorspeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten